Elektrische veegwagen

Het voltallige college van B&W kwam vandaag even naar buiten om aanwezig te zijn bij de overdracht van de eerste elektrisch aangedreven veegwagen voor de gemeente Haren. Burgemeester Mark Boumans nam de sleutels in ontvangst uit handen van een vertegenwoordiger van producent Spijkstaal uit Spijkenisse. Vervolgens maakte hij een proefrit, waarbij hij zichtbaar tot zijn genoegen kon vaststellen dat het karretje razendsnel optrekt bij het intrappen van het “gaspedaal”. Dat de topsnelheid van het voertuig slechts op 40 kilometer per uur ligt, kon hem niet deren: de veegwagen zal met name worden ingezet in het centrum van Haren, en dan ook nog veelal in voetgangersgebied.

De veegwagen – overigens een wat verwarrende benaming, want anders dan de meeste aanwezigen dachten, gaat het niet om een wagen die met borstels de straten en stoepen schoonveegt maar om een wagen met achterbak waarin de inhoud van bijvoorbeeld openbare afvalbakken kan worden gedeponeerd – biedt de nodige voordelen voor het lokale milieu. Hij is stil en stoot geen stinkende uitlaatgassen, roetdeeltjes en dergelijke uit.

Ook helpt de elektrokar een beetje bij het terugdringen van de CO2-uitstoot die verantwoordelijk wordt gehouden voor de opwarming van de aarde. Hoewel in de huidige hype rond elektrisch rijden soms wel eens wordt vergeten dat het voertuig zelf dan wel geen CO2 uitstoot, maar dat de grotendeels op steenkool, olie of aardgas draaiende elektriciteitcentrales die de stroom leveren dat natuurlijk wel doen (en een aanzienlijk deel van de elektriciteit die uit het stopcontact komt is trouwens afkomstig uit Franse kerncentrales – maar ook dat vergeten de aanhangers van elektrisch rijden, die doorgaans dezelfden zijn als de tegenstanders van kernenergie, meestal graag), is er bij specifieke voertuigtypen en bepaald gebruik wel degelijk een aanzienlijke CO2-reductie te realiseren.

Moderne, efficiënte dieselpersonenauto’s en trucks zullen bij normaal gebruik ongeveer evenveel energie verbruiken en dus CO2 uitstoten als elektrische voertuigen. Maar een auto die steeds zeer korte afstanden rijdt, stopt, even stationair draait, en dan weer optrekt – zoals het geval is bij de gemeentereiniging – wordt vooral in een dieseluitvoering zeer inefficiënt. Het verbruik kan oplopen tot 1 op 5, en in extreme gevallen zelfs tot 1 op 1. Dan levert een elektrisch aangedreven voertuig wel degelijk een significante CO2-winst op.

De elektrische veegwagen biedt de gemeente Haren ook een aanzienlijk financieel voordeel. Weliswaar liggen de aanschafkosten zo’n drieduizend euro hoger dan bij een conventionele veegwagen, maar die extra investering is snel terugverdiend. Zo hoeft geen wegenbelasting te worden betaald (jaarlijks voordeel zo’n 1600 euro), zijn de brandstofkosten lager, en is bij de aanschafprijs ook nog eens vijf jaar gratis onderhoud inbegrepen.

Economie en ecologie gaan bij de elektrische veegwagen dus daadwerkelijk hand in hand. En voor de medewerkers van de Harense buitendienst die daaraan mogelijk geen boodschap hebben: de nieuwe aanwinst beschikt over leren stoelbekleding en een autoradio.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2020 - Haren in Foto's