“Haren. Station Haren”. Deze aankondiging zal met ingang van de nieuwe dienstregeling van de spoorwegen, die op 9 december ingaat, niet meer klinken in intercity’s, zo bleek deze week. De sneltreinen tussen Groningen en de Randstad zullen vanaf dan niet meer stoppen in Haren. Wie hier de trein pakt, moet in Zwolle overstappen. En dat geldt omgekeerd ook voor wie uit Den Haag of Amsterdam naar Haren wil. Die moet in Zwolle het boemeltje richting Groningen nemen.
Het traject tussen Zwolle en de Randstad zal wel tien minuten sneller gaan dan nu, dankzij de ingebruikname van de Hanzelijn – de nieuwe spoorwegverbinding tussen Zwolle en Lelystad – waardoor naar Amsterdam, Schiphol en Den Haag niet meer via Amersfoort wordt gereden. Dat dan weer wel.
Het moge voor Harenaars per saldo een achteruitgang betekenen, logisch is het wel. Want laten we eerlijk zijn: de benaming “intercity” is natuurlijk een gotspe voor een trein die naast Den Haag, Utrecht, Amersfoort, Zwolle, Assen (vooruit dan maar) en Groningen op het laatste stuk ook Meppel, Hoogeveen, Beilen en Haren aandoet.
Het “Haren. Station Haren” klinkt dus vanaf eind dit jaar alleen nog in het stoptreintje Groningen-Zwolle.