Of er een verband is met het recente sluipverkeer tijdens de afsluiting van de tunnel in de Dr. Ebelsweg is niet bekend, maar in de Onnerweg zijn onlangs twee verkeersremmers aangebracht. De weg – al vele jaren een racebaan ondanks de 30-kilometerzone die er van kracht is – werd tijdens de afsluiting van de hoofdweg naar Waterhuizen nog eens extra belast.
Het was er druk tijdens het onderhoud aan de tunnel, en het vele verkeer hield zich uiteraard niet aan de maximum snelheid ter plekke. Zoals ook elders in Haren, waar bijna overal een 30-kilometerzone is ingesteld, waar maar weinig automobilisten zich aan houden.j́
Dat is ook niet verbazingwekkend, want om een snelheidsbeperking effectief te laten zijn, moet aan drie voorwaarden worden voldaan. Allereerst uiteraard het instellen van een maximumsnelheid. Daarnaast moet de weginrichting worden aangepast op die snelheid, zodat automobilisten haast als vanzelf niet harder gaan rijden dan is toegestaan. En de derde – niet onbelangrijke pijler – is handhaving. Er moet geregeld gecontroleerd worden op snelheid, zodat automobilisten weten dat ze de kans lopen op een boete. Niet leuk, maar de enige manier om de verkeersveiligheid te waarborgen.
De voormalige gemeente Haren meende te kunnen volstaan met alleen het eerste (instellen van 30-kilometerzones) zonder aanpassing van weginrichting (op enkele beperkte uitzonderingen na). En van handhaving komt al helemaal niets, omdat dit een taak voor de politie is, en die heeft wel wat beters te doen (of wat gemakkelijkers: flitsen op snelwegen bijvoorbeeld).
Waar de gemeente Haren verzaakte, treedt de gemeente Groningen nu wel op. Het aanbrengen van de verkeersremmers in de Onnerweg is in ieder geval een begin. Hopelijk dwingt die maatregel veel bestuurders tot wat fatsoenlijker rijgedrag.
Hoewel we daar ook niet al te optimistisch over moeten zijn. Vlak nadat onze fotograaf enkele foto’s had gemaakt, werd deze tijdens het oversteken van diezelfde Onnerweg even verderop bijna omver gereden door een asociaal wijf in een donkergrijze Renault Scenic met kenteken … (bij de redactie bekend), die minstens 60 km/u reed maar waarschijnlijk nog veel harder. (Voor alle duidelijkheid: niet de auto op bovenstaande foto.)
Hard aanpakken, dit soort verkeershufters en -hufterinnen!