Opeens stonden ze overal in Haren. Groene scooters. Het zijn elektrische deelscooters, die je via een app kunt huren voor een rit en die je dan op de plek van bestemming achterlaat.
Ze komen in twee tinten groen: gifgroen voor het merk Go Sharing en een soort bosgroen voor concurrent Felyx. Beide bedrijven zijn min of meer gelijktijdig hun vergelijkbare concept van e-scooter sharing aan het uitrollen in de stad Groningen. En beide rekenen ze het dorp Haren (niet de buitendorpen) tot het ‘servicegebied’ waarbinnen je de scooter mag achterlaten.
De prijs voor een rit bedraagt ongeveer 30 cent per minuut (bij Go kan het iets goedkoper als je een prepaid pakket koopt). Via een app meld je je aan en weer af als je op de plaats van bestemming bent. Indien gewenst, kan je de scooter dan op de plaats waar je hem hebt geparkeerd reserven (zodat je weer met dezelfde scooter terug- of verder kunt reizen); dat kost je bij Go 5 cent per minuut (3 euro per uur) en bij Felyx het dubbele.
Een verschil is verder dat Go enkel 25 km/uur scooters heeft (waarop dus zonder helm gereden mag worden), terwijl Felyx daarnaast ook 45km/uur scooters in het assortiment heeft; de verplichte helm is dan aan de scooter bevestigd, inclusief een haarnetje voor de hygiëne.
Beide bedrijven bieden tijdens de introductie van hun product in Groningen nieuwe gebruikers na het aanmaken van een account gratis rij-minuten aan (15 bij Go Sharing, 30 bij Felyx). Zo kan iedereen gratis uitproberen of het concept van de elektrische deelscooter van toegevoegde waarde is voor zijn of haar mobiliteitsbehoefte.
De gemeente Groningen zegt de beide initiatieven met belangstelling te volgen. Enerzijds kunnen de deelscooters een bijdrage leveren aan de omslag naar een duurzamer vervoermiddel dat minder ruimte inneemt, maar tegelijkertijd mag de verkeersveiligheid niet in het geding komen en mogen op straat gestalde scooters geen overlast veroorzaken.
Opvallend is dat de scooter-aanbieders hun product afficheren als “schoner” (Go) of “duurzaam” (Felyx), maar op hun websites geen enkele informatie geven over de elektriciteit waarmee de accu’s worden opgeladen.
Vooralsnog ziet de redactie van Haren in Foto’s de scooters overigens weinig in Haren rijden, maar vooral op veel plekken geparkeerd staan.