Een fraaie Citroën DS (een DS20 Pallas om precies te zijn) staat geparkeerd langs de Rijksstraatweg in Haren. De DS is een van de mooiste en meest innovatieve automobielen ooit gemaakt. De auto werd geproduceerd van 1955 tot 1975. Het exemplaar op de foto heeft als bouwjaar 1971, en is in 1996 in Nederland geïmporteerd.
Aardig genoeg staat schuin achter deze DS, aan de overkant van de straat, een Citroën C6, waarmee de cirkel van grote, luxe personenauto’s van het Franse merk rond is. De DS (en de iets eenvoudigere uitvoering ID) werd opgevolgd door de CX, die op haar beurt werd opgevolgd door de XM, die de voorganger was van de C6.
Deze C6 was tevens het laatste model dat was uitgerust met de fantastische – zij het wat storingsgevoelige – hydropneumatische vering, die bij de DS werd geïntroduceerd.
De opvolgers van de DS werden nooit zo succesvol – in esthetische en commerciële zin – als de Godin zelve. Vooral de C6 was, met een aantal van minder dan 25.000 geproduceerde exemplaren in de jaren 2005-2012, een tegenvaller voor de Franse autofabrikant.
Na het uit productie nemen van de C6 heeft Citroën geen modellen van vergelijkbare allure op de markt gebracht. Wel introduceerde het een nieuwe DS-lijn, die evenwel in geen enkel opzicht kan tippen aan de oorspronkelijke DS en in feite een belediging is voor de kwaliteiten van de mooiste auto aller tijden.