Koopt Harensche waar…

Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar!, zo luidde in de crisis van de jaren ‘30 van de vorige eeuw de slogan waarmee de Vereniging Nederlands Fabrikaat de Nederlander probeerde te motiveren om producten van Hollandse bodem te kopen. Een vorm van protectionisme die voor Nederland, dat het vooral van export en doorvoer moest hebben, juist averechts werkte.

We moesten hieraan denken toen we onlangs op verschillende plaatsen in Haren spandoeken zagen verrijzen die oproepen om in tijden van corona de plaatselijke ondernemers te steunen. Een initiatief van Ervaar Haren, waarachter Ondernemend Haren zit.

Natuurlijk, de lokale middenstand heeft het zwaar. Maar dat geldt evenzeer voor winkeliers in de stad Groningen, of in Eelde of Zuidlaren. Als Stadjers, Eeldenaren of Zuidlarenezen ook alleen maar in hun eigen woonplaats gaan kopen, en niet meer naar Haren komen, zou dat dan voor Harense ondernemers niet juist ongunstig zijn?

Maar zo is de oproep waarschijnlijk niet bedoeld. Het gaat er niet om Harenaars te bewegen om niet meer in Groningen of Eelde iets te kopen. Doel is waarschijnlijk veeleer om te stimuleren dat inwoners van de Groene Parel niet bij Bol.com, Mediamarkt.nl, Zalando of drogistonline.nl hun boeken, gameconsoles, poloshirts of wc-papier kopen, maar dat gewoon bij Boomker, Expert Hof, Flashman of de lokale Etos doen.

Als er winkels omvallen, verschraalt het aanbod in het dorp. Dat geldt overigens niet alleen tijdens deze corona-crisis.  Als die ons leert dat het gemak van online bestellen ook bereikt kan worden bij lokale winkeliers, en als sommige plaatselijke middenstanders die nog geen online aanbod hadden dat nu wel gaan bieden (daarbij al dan niet geholpen door het prima initiatief voor een Harense bezorgdienst van de stichting Shared Spaces Haren), dan komt er misschien naast alle ellende toch nog iets goeds voort uit deze verwarrende tijden.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 - Haren in Foto's