Het lachertje van Groningen?

Dat marketingcommunicatie ook een vak is, bewijst de recente billboard-campagne van het Dorpsfonds Haren. De actie heeft weliswaar in Haren de nodige aandacht gekregen, en er waren tijden dat reclamemakers het adagium aanhingen “het geeft niet hòe ze over je praten, àls ze maar over je praten”, maar moderne marketeers denken daar toch genuanceerder over. Het gaat niet alleen om attentie, maar wel degelijk ook – of vooral – om reputatie.

Op zichzelf is de gedachte achter de campagne niet onaardig: benadruk de goede kanten van Haren op het gebied van wonen, winkelen, werken, recreëren bij inwoners van Groningen(-Zuid) en Eelde-Paterswolde. Maar de amateuristische uitvoering doet daar volledig afbreuk aan. Om te beginnen: als de doelgroep uit inwoners van de genoemde gebieden bestaat, waarom dan zoveel bilboards plaatsen in Haren zelf? Om het zelfbewustzijn van de eigen bevolking op te krikken? Dat lijkt ons niet echt nodig, dus is hier sprake van geldverspilling.

En dan de vormgeving. Het beste wat daarover te zeggen valt, is dat die herkenbaar is. Maar verder is het kraak noch smaak.

De slogans dan. Afgezien van een paar aardige (“De kers op de taart van Groningen?”, “De catwalk van Groningen?”) zijn die flauw, gezocht of ronduit stompzinnig. Denk aan bijvoorbeeld “De laadpaal van Groningen?”, “De zonzijde van Groningen?” of “Het dessert van Groningen?

Het maakt sterk de indruk van een aantal heren die op een bestuursvergadering bijeen zitten en al brainstormend de zotste zinnen op de flip-over kalken, om die vervolgens allemaal in druk te brengen.

Naarmate de avond vorderde werden de slogans steeds slapper: “Het volle glas van Groningen? Haren!” Degenen die dit bedachten, hadden waarschijnlijk hun glas al niet meer helemaal vol. En dan het grammaticaal onzinnige “Het niets boven van Groningen? Haren!”. Toen was ongetwijfeld al menig glas geledigd. “Gelul van een dronken aardbei,” zou Tedje van Es zeggen.

Het Dorpsfonds had blijkbaar geld teveel (maar niet genoeg om professionals in te huren). Geld dat bijeen wordt gebracht door eigenaren van bedrijfsonroerendgoed (het fonds wordt gefinancierd uit een verhoging van de OZB op niet-woningen).

De Haren-marketing is in de loop der jaren weinig gelukkig gebleken. Zo is de “Welkom in Haren”-campagne van enige jaren geleden een stille dood gestorven, om te worden vervangen door het nog niet overleden, maar wel even stille “Ervaar Haren”. Het Dorpsfonds presenteerde de hopeloos in de weg staande cirkelvormige bankjes met een variant op het Londense Underground-logo op een paal, waar je van traag en onveilig wifi gebruik kan maken, alsmede een reeks van wat fantasieloze, hangende bloembakken met geraniums, viooltjes en afrikaantjes.

Om Haren goed op de kaart te zetten is wat meer nodig dan goedwillende amateurs. Want zo? Het lachertje van Groningen? Juist: Haren.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2020 - Haren in Foto's