De nieuwe spoorwegtunnel die het Stationsplein verbindt met Oosterhaar nadert zijn voltooiing. Volgens ProRail gaat de constructie volgende maand open.
De nieuwe toegangen tot de perrons zijn al in gebruik. Aanvankelijk moesten reizigers er nogal naar zoeken want de opgangen waren zorgvuldig aan het oog onttrokken, en aanwijzingen ontbraken. Datzelfde geldt nog voor de kaartjesautomaat. Die bevindt zich nu in de tunnel. Handig, want zo sta je in ieder geval droog als je een ticket koopt.
De eerste vandaal heeft het alweer nodig gevonden om het apparaat te bekladden.
Ook een paneel van de oostelijke liftschacht is al geheel verbrijzeld. Eveneens vandalisme of een bouwongevalletje?
Vanaf de centrumkant lijkt het alsof de tunnel al vrijwel klaar voor gebruik is. Bouwhek weghalen en rijden maar. Maar vanaf de Oosterhaar-zijde gezien blijkt dat er nog wel wat moet gebeuren.
Als de onderdoorgang in september opengaat zullen nog wel wat afrondende werkzaamheden plaatsvinden. Zoals het fatsoenlijk bevestigen van de dienstregeling.
De aanleg van de tunnel heeft – ondermeer door tegenslag bij de plaatsing van de tunnelbak – wat vertraging opgelopen. Aanvankelijk was het de bedoeling om het nieuwe stationsplein in maart van dit jaar op te leveren.
Maar met een kleine vertraging heeft Haren nu weer een modern station en een voor fietsers en voetgangers veilige kruising van het spoor.